Wednesday, May 20, 2009

إنا لله وإنا إليه راجعون

إنا لله وإنا إليه راجعون

من أين جاء هذا الإعتقاد لى أنا لا اعلم ؟ إنى كل يوم أضبط منبهى عشان أصحى فى اليوم الاخر وبقالى فترة لم أفكر هوه أنا أصلا حصحى بكرة،
عجيبة جدا الطمأنينة الغريبة واللامبالاة والتفكير فى إن الروح بتاعتى دى شئ مسلم بيها وأنها حتفضل معايا على طول أو حتى التفكير إنى حموت بس يوما ما مش دلوقتى ؛هل هذا على أساس أن الروح دى مش من ضمن ودائع ربنا ومن حقه أستردادها فى أى وقت والطمانينة دى على أساس إن أعمالى كلها صالحة واكيد طبعا حدخل الجنة فبحط فى بطنى بطيخة وأنام ملئ جفونى .. لا أله إلا الله .
والله البنى آدم ده غريب جدا وبينسى بسرعة غريبة أهم الحاجات فى حياته وهى الموت ولقاء الله ، والله الحمد لله على صبر الله علينا وأنه بيمهلنا وقت نفتكر مع أنه من الأساس مكنش المفروض ننسى والحمد لله على أنه بيبعت لنا رسائل تقلنا أنه مافيش حد خالد و ياريت لو تشيلو الأعتقاد ده من دماغكم .
الموت عبرة وياريت كل الناس تعتبر ومش لازم يحصل قدامى عشان أفتكره لأنه لو حصل النهاردة قدامى لحد وأعتبرت أو معتبرتش بكرة ممكن أكون أنا العبرة ... يارب يارب يارب يهدى أمة محمد كلها ويهدى الناس ويارب كلنا نعتبر قبل ما نصبح عبرة .
ملحوظة بس حتى لو مقدرناش نفكر فى الموت طول الوقت وفى قدرة ربنا علينا وإن ربنا شايفنا على الأقل نستغفر من ذنوبنا قبل ماننام ونموت الموتة الصغرى الله أعلم الموتة الكبرة أمتى ....
أستغر الله الذى لا آله إلا هو الحى القيوم وأتوب إليه ..
اللهم إنى أسألك حسن الخاتمة وأستعيذ بك من سوء الخاتمة وشر العاقبة ..

No comments: